0 items
El meu compte

Calma, que és hora de dinar

 

Actualment, menjar amb atenció plena sembla una missió impossible. Però només ho sembla. Ho sabem: dinar a la feina davant l’ordinador, sopar al sofà davant la televisió o no-dinar a peu dret al bar del costat de l’oficina són situacions que estan a l’ordre del dia. Però tenim alguns trucs per aplicar el mindful eating de manera habitual. No te’n penediràs! 

 

Què és el mindful eating?
 

Per entendre amb més exactitud el que és el mindful eating, cal cercar el seu origen primari: el corrent mindfulness, expressió que es defineix com a atenció plena o conscient; és a dir, la capacitat mental que tenim tots els éssers humans, sense excepció, de romandre atents de manera deliberada en el moment present, observant la realitat tal com és, sense judicis i amb acceptació. Demostrat està que, mitjançant aquesta pràctica, es disminueixen els nivells d'estrès i ansietat, es redueix el flux de pensaments recurrents i es millora la capacitat de manejar situacions difícils. No per menys és la base de la meditació budista, però va deslligada de qualsevol religió.
 

És quan es relaciona aquest concepte amb els aliments que neix el mindful eating, l’expressió amb la qual s’entén la plena consciència en relació al menjar. Ara bé, en realitat, el mindful eating no és una dieta; és, més aviat, un estil de vida que ens porta a conèixer el propi cos, a detectar les pròpies sensacions i, a través de la meditació, la visualització i altres tècniques d'entrenament mental, a ser conscients de la quantitat d'aliment que necessitem en cada moment. Als Estats Units fa 20 anys que funcionen diversos mètodes basats en els mateixos principis.

 

“El fet de menjar constitueix un pilar sobre el qual tots ens desfoguem quan no sabem gestionar bé els estímuls exteriors ni les emocions que ens generen, que ens fan acabar ingerint més del que necessitem”

 

Menjar el que es necessita. Ni més ni menys
 

Actualment, el nostre cervell es veu sotmès a multitud d'estímuls: visuals, aromàtics, sonors... Junts, ens creen una intensa saturació mental, i, automàticament, perdem la referència del que és important i del que no ho és. El fet de menjar constitueix un pilar sobre el qual tots ens desfoguem quan no sabem gestionar bé aquests estímuls ni les emocions que ens generen, que ens fan acabar ingerint més del que necessitem.
 

Quan aprenem a menjar amb atenció plena, en canvi, centrem l’atenció en l’aliment i en nosaltres mateixos i recuperem la relació –i l’autocontrol– amb el menjar, que deixa de ser el responsable de les nostres alegries o les nostres tristors. Aprenem a donar-li la importància i el valor que té a la nostra vida: esdevenir la nostra font principal d'energia, que és la que ens permet desenvolupar totes les activitats que volem dur a terme: llegir, viatjar, estimar...

 

"Recorda que proporcionar al teu cos el combustible que necessita per funcionar de la millor manera possible és la teva màxima responsabilitat. No fer-ho és un greu error que et portarà molts maldecaps. Menjar per solitud, frustració o ansietat utilitzant la sensació de sacietat com una droga, només et proporcionarà més sensació de solitud, més frustració o més ansietat a causa del teu sentiment de culpa. Keep calm and mindful eating."

 

Vuit claus per començar a aplicar el mindful eating avui mateix
 

Aparta la tecnologia per un moment. Per començar a aplicar el mindful eating hem de desvincular-nos de tot allò que pugui interferir en la nostra concentració i que ens permeti gaudir de l’acte de menjar amb plena consciència: telèfons mòbils, tauletes i ordinadors han d’estar en silenci i lluny de nosaltres per evitar temptacions. I, el televisor, apagat; si no, és impossible escoltar el propi cos.
 

Para taula. Si menges a casa, intenta parar la taula amb tots els estris que necessitis (els plats, els gots, els coberts, la gerra d’aigua, els tovallons...) per evitar haver-te d’aixecar a buscar res i distreure’t. Menjar assegut i davant d’una taula ben parada és, a més de la millor opció per no trencar la rutina constantment, tot un goig.
 

Marca l’inici de l’activitat de forma conscient. Per començar a prendre consciència que ha arribat l’hora de menjar, pots beure un got d’aigua abans de seure. D’aquesta manera, indiques a la teva ment que registri el canvi d’activitat quotidiana.
 

Regala’t el temps necessari. Alimentar-se és prou important com per dedicar a aquesta activitat el temps que es mereix: 15 o 20 minuts són indiscutibles.

 

“El mindful eating et pot ajudar a aconseguir el teu pes ideal, perquè menjar amb consciència ajuda a equilibrar l’organisme, sobretot pel que fa al control de l’ansietat”

 

Conversa agradablement. Si menges acompanyat, intenteu mantenir una conversa agradable, fugint dels temes d’àmbit laboral o que puguin ocasionar discussions i conflictes. Parlar sobre hobbies, activitats de lleure o temes alegres i divertits és una bona opció. Mantenir reunions de treball és una mala idea. Millor feu-les a l’oficina i en horari laboral. En el fons, la idea no està tan lluny del que feien les nostres famílies 40 anys enrere: reunir-se al voltant d’una taula i parlar sobre com els estava anant el dia.
 

Observa el plat. Observar el plat, explorar els aliments que et disposes a menjar, olorar-los, percebre la seva textura... Aquest és un aspecte clau del mindful eating. Per aconseguir-lo, cal mastegar a poc a poc assaborint els aliments amb tots els sentits. Recorda que la digestió comença pels ulls. Si ets dels que tendeixes a menjar ràpid o de forma compulsiva, deixa els coberts damunt del plat entre mos i mos.
 

Observa’t. Pregunta’t si, veritablement, tens més gana, perquè sovint mengem més del que necessitem. Aquest també és un bon sistema si ets dels que et trobes en debat constant amb el teu pes. El mindful eating et pot ajudar a aconseguir el teu pes ideal, perquè menjar amb consciència ajuda a equilibrar l’organisme, sobretot pel que fa al control de l’ansietat. En determinades ocasions, si tens sensació de gana, pots provar de beure aigua, perquè de vegades no sabem diferenciar entre la gana i la set. Si no ho veus clar, atura’t a analitzar quina sensació física et ve al cap quan penses en la gana. Si la resposta és un petit dolor a la boca de l'estómac, no t’equivoques. Si has pensat en un forat a l'estómac, en nervis o en deliciosos pastissos de xocolata, pot estar relacionat amb l’ansietat, l’estrès, la tristesa o els mals hàbits, però no és fam real.
 

Dóna les gràcies. No cal que resis ni que combreguis amb cap religió per donar les gràcies pel menjar que tens a taula. Dóna-li les gràcies a l’agricultor, al granger, a la venedora del mercat o al Món; a qui vulguis, però mostra’t agraït d’haver pogut gaudir de cada àpat.

 

Article publicat al número 38 de D'estil.

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment pel seu ús. Més informació aquí

Accepto
Top