0 items
El meu compte

Dolces però buides

 

Atractives, goloses i divertides. Les llaminadures piquen l’ullet a petits i grans, però rere aquesta aparença tan prometedora s’hi amaguen les anomenades “calories buides”: grans dosis de sucre, greixos, aromes i colorants que cal evitar. D’alternatives molt més saludables i exquisides n’hi ha un munt. Només cal una mica d’imaginació.

Les llaminadures són molt freqüents en l’alimentació dels més petits (i també en la dels no tan petits). A una hora o una altra, tothom les tasta, i alguns se n’acaben “enganxant”. Aparentment, són acolorides, dolces i simpàtiques. Menjar-les diverteix, perquè –això sí– són riques en textures i formes. Ara bé, cal fer un matís important: les llaminadures no són aliments, sinó que són productes molt agradables al paladar per la gran quantitat de sucre que contenen, a més de greixos, aromes i colorants.

 

"Les llaminadures són “calories buides” amb un valor nutritiu gairebé nul i excessives calories."

 

Si prenem la piràmide alimentària com a referència, les llaminadures pertanyen al nivell més elevat del triangle; és a dir, que estan al capdamunt de tot, en són el barret, una peça ni necessària ni imprescindible en la nostra dieta diària, ni tan sols setmanal. Contenen el que anomenem “calories buides”, ja que aporten calories a la dieta i no gaire cosa més; ni vitamines, ni minerals, ni proteïnes... Només són sucres ràpids (fructosa, glucosa i sacarosa), que són els que ens aporten energia per una estona molt curta, sense més, de manera que tampoc ens serveixen per proporcionar energia a l’hora d’afrontar un gran esforç físic ni psicològic.


Què fem amb els més petits?

Que els més petits de la casa se sentin atrets pels productes dolços no és res estrany, ni tampoc dolent si es dosifiquen amb mesura. De fet, no els hem de privar de les llaminadures, però les han d’entendre i veure com un capritx de consum esporàdic, en situacions especials, com ara aniversaris o festes d’algun cap de setmana. El que no és gens recomanable és que en prenguin cada dia, perquè, a més dels desavantatges que porten implícits, pot ser que les llaminadures treguin el lloc als berenars o als sopars i, per tant, eliminin la possibilitat de prendre aliments més saludables i necessaris per al desenvolupament.

 

"No hem de privar els més petits de llaminadures, però les han d’entendre i veure com un capritx de consum esporàdic."

 

En lloc de les llaminadures...

El sabor dolç de les llaminadures és temptador, però hi ha alternatives igualment dolces i molt més saludables que paga la pena tenir en compte. En són un exemple els talls de fruita banyats amb xocolata, el clàssic pa amb xocolata, l’encara més clàssic pa amb oli i sucre, el pa amb melmelada, les creps casolanes amb fruita i mel o els gelats casolans de iogurt amb daus de xocolata o fruita.


El més original: el gelat de plàtan amb xocolata cruixent

Bo, saludable i originalíssim. Per fer un gelat de plàtan casolà només cal partir un plàtan per la meitat, clavar-li un pal de gelat, banyar-lo amb xocolata i posar-lo unes hores al congelador.

 

Text: Anna Ferrer.

 Article publicat al número 18 de D'estil. 

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment pel seu ús. Més informació aquí

Accepto
Top