0 items
El meu compte

El veganisme, un acte d’amor

 

El veganisme és una filosofia i un estil de vida basat en el respecte cap als animals que reivindica, entre d’altres aspectes, una oferta gastronòmica no animal. Sorgit a Anglaterra a mitjan segle XX, està traient el nas a casa nostra i cada cop són més les persones que s’apunten a aquesta opció de canvi.

 

L'alimentació és la benzina del cos i, la majoria de vegades, no tenim cura de la qualitat d'aquesta benzina; ens deixem enganyar per la cuina fàcil i ràpida, per la cuina “de sobre”, per la poca varietat que trobem dins la nostra nevera, però la realitat és que existeixen moltes formes d'alimentar-se, i també una gran quantitat d'aliments que, des del nostre racó de món, ens resulten desconeguts, però no per això inadequats.
 

Una d'aquestes formes esdevé una clara representació de l’amor pels éssers vius: el veganisme. Els vegans són persones que no inclouen cap mena de producte d'origen animal dins la seva dieta: ni carn, ni peix, ni marisc, ni llet, ni ous, ni mel, ni cap dels seus derivats, i ho fan a consciència, per evitar les diverses formes d'explotació i crueltat cap a qualsevol tipus d'animal que sent.
 

Antigament coneguts com a vegetarians estrictes, l'any 1944 Elsie Shrigley i Donald Watson van fundar la Vegan Society a Anglaterra i van establir el veganisme com a mètode de vida. Ells dos són els precursors d’aquesta filosofia, que esdevé molt més que una forma d’alimentar-se, una tendència cada cop més estesa al nostre país per l’interès que desperta. Per això comencen a despuntar productes vegans, restaurants vegans i receptes de cuina veganes.

 

Respecte per l’entorn i per un mateix
 

Una de les raons principals per les quals una persona decideix fer-se vegana és evitar el maltractament animal, però també contribuir a respectar el medi ambient, ja que, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), el sector ramader emet més gasos que el sector del transport.
 

Ara bé, més enllà de les raons externes, els que aposten per seguir una dieta d’aquest tipus aposten també per millorar la seva salut a través d’un coneixement més profund del propi cos i de la inclusió d’una gran quantitat de productes “nous” a la seva alimentació. El fet d’haver de restringir una gran quantitat d’aliments que, dins la nostra cultura, entenem com a essencials, els obliga a planificar-se millor, a assegurar-se que obtenen els nutrients necessaris per viure i a adaptar-se, des de la seva opció, a les etapes vitals del seu cos i a les malalties.

 

Menys proteïna per a una millor salut
 

Partint de la idea que el percentatge de proteïnes que ens cal per seguir una dieta equilibrada és d'un 15%, i sabent que actualment moltes persones superen aquesta quantitat en el doble en detriment d'altres nutrients essencials, els vegans en redueixen el seu consum, i argumenten que aquesta dieta és una de les més saludables que existeixen actualment. Si més no, les anàlisis mèdiques ho corroboren: els vegans tenen els nivells de colesterol inferiors que els consumidors de carn, una menor pressió arterial degut al consum de greixos vegetals i són menys propensos a patir malalties coronàries, diabetis o obesitat. A més, aquest tipus d’alimentació els ajuda a millorar la digestió en absorbir menys toxines.

 

Menys despesa, més novetat i més sabor
 

Un altre punt a favor de la dieta vegana és que resulta més econòmica. La llista de la compra d'un vegà inclou fruita, verdura i cereals, productes més barats que la carn, el peix o els làctics. A més, compta amb aliments de consum menys massiu, com ara la quinoa, el tofu, el seità, el tempeh o un gran ventall d’espècies saboroses i aromatitzants.
 

A partir d’aquí, s’obre un món nou de sabors, colors i textures, una alimentació rica, variada, completa i, sobretot, plena d’amor. Per això, l’opció vegana porta implícit un major gaudi decada mos i una major destresa a l’hora de percebre aromes i sabors.

 

Les formes d’alimentació sense patiment animal
 

  • Els vegetarians. No mengen carn ni peix ni els seus derivats.
     
  • Els ovo-lacto vegetarians. Vegetarians que inclouen ous i làctics a la seva dieta.
     
  • Els lacto-vegetarians. Vegetarians que exclouen l'ou, però no els làctics, de la seva alimentació.
     
  • Els crudívors. Segueixen una alimentació vegetariana basada en vegetals (fruites i verdures) sense cuinar.
     
  • Els frugívors. Només consumeixen fruita fresca, fruita dessecada i fruits secs.
     
  • Els macrobiòtics. Basen la seva dieta en cereals, verdures de temporada i aliments integrals.

 

Article publicat al número 21 de D'estil.

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment pel seu ús. Més informació aquí

Accepto
Top