0 items
El meu compte

Els diners saludables

 

Sovint, quan parlem de preus, de sous, d’herències... ens posem a la defensiva. “Els diners són dolents. Bruts. Injustos”, diem. Però pensem-ho bé: un objecte com els diners pot portar intrínsec el fet de ser dolent? No! Es tracta de prejudicis que ens limiten en el nostre dia a dia. Necessitem reescriure la relació que hi mantenim per tal de poder viure amb més llibertat.


Creure que els diners són dolents, bruts i injustos no és res personal ni individual, no. És un patró que, en gran mesura, duem a l’ADN, tot i que el nostre entorn i alguns personatges públics tampoc ens han ajudat, precisament, a pensar el contrari.

Fa poques dècades, l’esforç i el sacrifici eren factors clau per poder (sobre)viure. No es podien guanyar diners sense patir (“No pain, no gain”, que diuen els anglesos). Però la crisi ens ha demostrat que aquesta és una idea errònia, que el fet de treballar jornades maratonianes no té raó de ser.

Segons un informe de la Comissió Nacional per a la Racionalització dels Horaris Espanyols, Espanya és un dels països on es treballen més hores, però també és el número u en atur. Alguna cosa no funciona... Ha canviat el paradigma. Ja no es tracta tant de les hores que treballem, sinó de la qualitat del que fem durant aquestes hores. És a dir, que el quid de la qüestió està en ser productius i centrar-nos completament en allò que estem fent.

 

“No es tracta tant de les hores que treballem, sinó de la qualitat del que fem durant aquestes hores”

 

Invertir no és gastar

Amb el temps, també hem après que, per créixer, cal invertir. Per exemple: un sol autònom que depengui de les hores que treballa per poder guanyar diners tocarà sostre aviat. Li caldrà, o bé invertir en un bon equip, o bé aconseguir passius que li aportin beneficis. I dic “invertir”, que no “gastar”, perquè aquest tipus de despesa sempre té un retorn. Per això parlem d’invertir en equip, en software, en màrqueting, en formació...

Veieu com es poden utilitzar els diners per fer coses bones? Com el fet de tenir abundància no ha de ser necessàriament dolent? Com el fet de voler diners i tenir ambició pot ser positiu?

 

“Hem d’acceptar que necessitem diners per poder viure en la societat actual”

 

No et rebaixis!

Els preus també donen valor a la nostra feina. Si us hi fixeu, les grans marques (com Nespresso, Apple...) mai fan descomptes, perquè consideren que devaluen el seu producte o servei. Fer que el preu sigui un valor diferencial no fidelitza els nostres compradors. Aquí entren en joc molts altres factors que poden aportar un plus a l’empresa, com ara el coneixement, la comunicació, el benestar personal i el valor de la marca o branding.

La meva àvia sempre deia allò de: “Ai, nena! Aquesta roba és de marca i cara; segur que és bona!”. És un clar exemple de la importància de la marca i d’establir un preu que estigui d’acord amb el seu estatus i posicionament a la ment del consumidor (sense oblidar els costos fixes i altres factors importants).

Així doncs, donem valor a la nostra feina i compartim-la amb el consumidor. La comunicació i el màrqueting són clau per poder fer pedagogia en aquest sentit.

 

“El problema no són els diners, sinó la manera com els gestionem”

 

Aprèn a donar les gràcies

Encara que sembli estrany, els diners també es poden tractar des d’un vessant més humà. Com? Essent agraïts. Noves corrents empresarials americanes defensen que, cada vegada que mirem el nostre número de compte o que anem a treure diners del caixer, donem les gràcies. És una manera d’agrair el que tenim en aquell moment i de demanar més a la vida.

En definitiva, és important acceptar que necessitem diners per poder viure en la societat actual, i que no són ni bons ni dolents, sinó un mer instrument, una xifra. El problema no són els diners, sinó la manera com els gestionem. Això sí: en una empresa, hi ha altres coses que valen molt més que el cash.

 

Text: Txell Costa.

Article publicat al número 32 de D'estil.

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment pel seu ús. Més informació aquí

Accepto
Top