0 items
El meu compte

Els food trucks, l'apologia de l'street food

 

La unió entre el menjar ràpid i la gastronomia
 

Factors importants com els cops econòmics i els descobriments tecnològics que ens obliguen a un reciclatge constant per poder seguir la incontenible onada del desenvolupament fan que moltes vegades la decisió de com i quan alimentar-nos passi a un segon pla i prevalgui, al seu lloc, qualsevol sistema que encaixi dins la paraula “convenient”, un criteri amb què moltes comunitats ja s’identifiquen àmpliament. En aquest context, alguns negociants visionaris han decidit obrir camí a una cultura comercial que ja ha arrelat amb força a moltes ciutats, on s’ha convertit en un important moviment gastronòmic i, fins i tot, en un estil de vida. 
 

Literalment “camions de menjar”, els food trucks són vehicles de grans dimensions que han estat condicionats per a l’elaboració i venda de menjar a peu de carrer. Furgonetes amb vocació comercial degudament transformades, rulots adaptades, remolcs i fins camions i autobusos reciclats. La seva fortalesa? El nomadisme. El seu major atractiu? El disseny, en el qual els propietaris imprimeixen la seva personalitat. El dilema? Escollir plat. I és que, lluny de ser una simple opció més de menjar ràpid, les propostes d’aquesta onada mòbil no tenen límit: des de croquetes d’autor fins a pork buns, passant per minihamburgueses amb confitura, dim sum o les creps de tota la vida. Sense reserves prèvies, sense comptes estratosfèrics, sense propines: arribar, escollir i menjar. El plaer de la senzillesa.
 

La Creperie de Mariöne fou la primera caravana vintage del país, nascuda el 2010. En Marc i la Mariona, una parella amant dels vehicles clàssics, van decidir donar vida a les mítiques caravanes que anaven remolcades per les furgonetes Volkswagen dels anys 60, convertint-les en creperies d’estil vintage amb una imatge cuidada fins a l’últim detall. Ells ofereixen els serveis allà on el client desitgi i porten el millor que saben fer a cada celebració: creps dolces i salades, cupcakes…., però, sobretot, un ambient màgic, divertit i original.

 

Literalment “camions de menjar”, els food trucks són vehicles de grans dimensions que han estat condicionats per a l’elaboració i venda de menjar a peu de carrer”

 

Molt més que un anglicisme revestit de tendència
 

Conta la història que el moviment va començar al Regne Unit, concretament a les bases militars durant la segona guerra mundial. La necessitat sorgí quan, per la reubicació immediata que havien de tenir els militars en cada operatiu d’atac, resultava més funcional i còmode portar-los l’aliment en camions o automòbils que muntar una infraestructura improvisada que s’hauria de desmuntar per traslladar-se amb urgència a una altra locació. No és fins fa uns anys, però, que el fenomen s’expandí de la mà de dues dinàmiques de consum americanes: la cerca de menjar ràpid però amb un toc gurmet diferenciat dels habituals hot dogs, i la voluntat de dinamitzar espais públics amb poca oferta o activitat.
 

Així, els food trucks han anat encaixant en la vida quotidiana de les ciutats americanes i, després de comercialitzar-se als Estats Units (on s’estima que tenen un impacte directe superior als 650 milions de dòlars anuals), Canadà, Llatinoamèrica i diverses capitals europees, actualment són actors clau no només en els esdeveniments especials que s’hi celebren, sinó també en el dia a dia dels oficinistes atrafegats i els millennials encuriosits. Tot un símbol de l’street food, vaja.

 

“A Catalunya, aquesta aventura culinària compta amb uns punts d’acceptació i una qualitat suficients com perquè ja hagin començat a proliferar-hi associacions i comunitats relacionades”

 

Una moda o un model amb futur?
 

Tot i l’esmentat creixement exterior, i malgrat tractar-se d’un negoci a explotar, definit per alguns entesos com un nou sector d’emprenedoria inexplorat que brinda infinites oportunitats, la legislatura espanyola encara posa molts obstacles al seu desenvolupament. Això no obstant, a Catalunya, aquesta aventura culinària compta amb uns punts d’acceptació i una qualitat suficients com perquè ja hagin començat a proliferar-hi associacions i comunitats per aplegar les iniciatives, generar pressió per modificar normatives i compartir bones experiències en matèria de sanitat i qualitat.
 

A tall d’exemple, a Barcelona, l’Eat Street i el VanVan Market són dos promotors que, des del 2014, organitzen freqüentment esdeveniments que hi estan relacionats; com el White Summer, de les Serres de Pals, que és una realitat des de 2012. A més, l’Associació Catalana de Food Trucks, una entitat sense ànim de lucre, treballa per fomentar la cuina itinerant de manera organitzada i sanitàriament controlada.
 

Si sou dels que els agrada pujar al camió de les noves tendències, a què espereu per degustar la nova revolució gastronòmica?

 

Foto: La Creperie de Mariöne

Article publicat al número 36 de D'estil.

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment pel seu ús. Més informació aquí

Accepto
Top