0 items
El meu compte

Fer suar el cervell

 

En els darrers anys, amb la irrupció de les noves tecnologies i l’augment de l’esperança de vida, la preocupació per arribar a la vellesa mantenint-nos en plenes facultats cognitives ha anat guanyant terreny i ha donat lloc a un interès creixent per evitar el deteriorament del cervell. La neuròbica proposa un seguit d’exercicis fàcils d’integrar a les nostres vides per mirar d’exercitar-lo. Qui ho vol provar?

 

Les noves tecnologies ens faciliten el dia a dia permetent-nos emmagatzemar una gran quantitat d’informació en un o diversos dispositius alhora d’una manera senzilla i sense fer pràcticament cap esforç. Ara bé, amb la seva aparició i implementació, estem col·laborant a anar atrofiant el nostre cervell mica en mica. Accions que fins fa poc ens resultaven purament quotidianes, com recordar, calcular, mesurar, interpretar o prendre decisions, ara les deixem en mans de discs durs externs i d’altres dispositius electrònics que ens han esdevingut indispensables.
 

Si no, aturem-nos un moment a reflexionar-hi. Fins no fa massa, recordar un telèfon o un carrer o interpretar un mapa eren activitats quotidianes que s’aliaven a la nostra memòria i contribuïen a preservar-la. Avui, en canvi, si volem recordar un telèfon, el guardem a l’agenda del mòbil, i si volem arribar a un lloc concret, busquem les seves coordenades al GPS. Ja no ens cal fer cap sobreesforç memorístic.

 

“Accions que fins fa poc ens resultaven purament quotidianes, com recordar, calcular, mesurar, interpretar o prendre decisions, ara les deixem en mans de discs durs externs i d’altres dispositius electrònics”

 

De la mà d’aquesta realitat, ha aparegut la preocupació per arribar a edats avançades amb un estat neurològic que ens permeti ser capaços de relacionar-nos amb el nostre entorn de manera independent i amb coherència. No és d’estranyar, doncs, l’auge que s’està produint en la recerca de noves tècniques que serveixin per exercitar les nostres funcions superiors, cada cop més aparcades.
 

Com a conseqüència de tot plegat, s’han desenvolupat noves estratègies d’estimulació neuronal que sembla ser que ens poden ser útils, tot i que encara és massa d’hora per aconseguir prou evidències científiques al respecte. D’entrada, sembla obvi que, de la mateixa manera que ens cal fer esport per evitar la degeneració muscular i òssia, també ens faci falta estimular el cervell com a mesura profilàctica vers el deteriorament cognitiu. Per això es recomana que, a mesura que vagin passant els anys, ens esforcem a buscar nous reptes i nous punts d’interès que ens estimulin cognitivament.

 

“De la mateixa manera que ens cal fer esport per evitar la degeneració muscular i òssia, també ens fa falta estimular el cervell com a mesura profilàctica vers el deteriorament cognitiu”

 

Els set principis de la neuròbica per mantenir en bon estat la matèria gris
 

La neuròbica, també coneguda com a gimnàstica cerebral o gimnàstica mental, és una d’aquestes disciplines interessades en optimitzar l’agilitat intel·lectual i estimular la memòria, la capacitat de raonament, la creativitat i, fins i tot, la coordinació motora mitjantzar exercici físic regularment,No n tant, l.cervell.rvers, que el cervell, com els mitat.exercici fçant un seguit d’exercicis mentals i uns consells determinats. Qui la va crear, l’any 1999, va ser el neuròleg Lawrence Katz, professor de la Duke University.
 

Segons aquest investigador, ens cal seguir set principis bàsics per mantenir en bon estat la nostra matèria gris: protegir el crani contra possibles lesions, portar a terme una dieta rica en glucosa i vitamines, exercitar el pensament positiu (l’optimisme), mantenir relaciones sexuals amb freqüència, realitzar exercici físic regularment, combatre l’estrès amb tècniques de relaxació com el ioga i realitzar visites periòdiques al metge per detectar precoçment possibles patologies, tant físiques com mentals.

 


Fora el pilot automàtic!

La neuròbica es basa en la idea que les accions que realitzem de forma rutinària són tan automàtiques que les portem a terme, en gran mesura, de forma inconscient, de tal manera que requereixen poc exercici i, per tant, també poca activitat cerebral. Per combatre aquesta inactivitat, es proposen un seguit d’exercicis neuròbics concrets. No es tracta, però, de sumar noves activitats a la nostra rutina, si no de fer les coses de forma diferent envers com les fem normalment.

Us hem triat 10 divertides propostes:

  1. Vestir-se amb els ulls tancats.
  2. Llegir o mirar fotografies orientades al revés.
  3. Rentar-se les dents agafant el raspall amb la mà contraria a l’habitual.
  4. Prendre camins diferents en trajectòries fixes.
  5. Mirar d’identificar els ingredients d’un plat que no ha estat cuinat per un mateix.
  6. Fer una activitat mai practicada abans.
  7. Aprendre un nou idioma.
  8. Llegir l’hora reflectint el rellotge en un mirall.
  9. Canviar les coses del seu lloc habitual.
  10. Llegir una paraula i pensar-ne cinc més que comencin per la mateixa lletra.

 

Article publicat al número 31 de D'estil.

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment pel seu ús. Més informació aquí

Accepto
Top