0 items
El meu compte

Així no! Fora hàbits mal presos! (10 hàbits que ens pensem que fem bé i que, en realitat, ens perjudiquen)

 

Les persones som animals de costums. Aprenem a fer una cosa d’una determinada manera –en la majoria de les ocasions perquè així ens ho han ensenyat– i moltes vegades no ens preguntem si ho estem fent bé o no. Simplement, la fem.

 

Així, ens hem acostumat a prendre’ns un cafè just després d’aixecar-nos per –suposadament– despertar-nos i afrontar el dia amb més energia; fem una dieta que li ha funcionat a algú que coneixem; ens asseiem i posem una cama sobre l’altra per estar més còmodes; acabem de dinar i ens rentem les dents de seguida, o ens abriguem quan ens puja la febre per no passar fred...

 

“Si ens raspallem les dents immediatament després de menjar, el que fem és fregar l’àcid contra les dents i repartir-lo per tota la boca”

 

Us heu plantejat mai que totes aquestes conductes poden ser errònies? Massa sovint actuem per inèrcia, com en aquests casos:
 

Prendre cafè just després de llevar-se. Som molts els que tenim la creença que, al matí, no som persones fins que no ens prenem un cafè, però la realitat és que, quan ens aixequem, el nostre cos comença a segregar una substància anomenada cortisol, que és l’encarregada de regular l’energia del nostre cos i d’augmentar el grau d’alerta. La seva administració té lloc entre les 8 i les 9 del matí, així que, si ens prenem un cafè abans d’aquesta hora, o durant aquest interval, el que fem és reduir la seva efectivitat. El més recomanable és prendre-se’l a partir de 2/4 de 10 del matí.
 

Fer la dieta d’un conegut. Moltes vegades tendim a copiar la dieta que ha seguit un amic, perquè a ell li ha funcionat. Si ho fem, però, ens estem equivocant i podem perjudicar la nostra salut en lloc de beneficiar-la. El que és bo per a una persona pot no ser-ho per a una altra. I és que, quan fem una dieta, cal tenir en compte molts factors, com ara l’edat, la professió, l’activitat física diària, les al·lèrgies o intoleràncies alimentàries, les malalties que patim... Abans de fer-ne una, per tant, el millor és consultar un metge o nutricionista.
 

Seure amb una cama sobre l’altra. Aquest és un gest molt habitual, especialment en les dones. El tenim tan assumit que podem pensar que és natural, però realment és perjudicial per al nostre cos, perquè es tracta d’un moviment forçat que altera el funcionament de les articulacions i del sistema circulatori. Fent-lo, carreguem tot el pes en un sol costat i la columna es veu obligada a adaptar-se a la nova distribució del pes. Això fa que es forci i, a la llarga, pot comportar greus problemes a l’esquena. També es crea un espai que fa que l’articulació surti de l’eix i es genera un lleu desplaçament de la cuixa. A més, els vasos sanguinis s’obstrueixen, s’altera el flux, s’acumula sang a les venes i es dificulta el seu retorn al cor, el que pot provocar, fins i tot, dificultats respiratòries i pèrdua del coneixement, entre d’altres. El més recomanable és seure amb les cames tocant a terra i formant un angle de 90 graus.
 

Raspallar-se les dents just després de menjar. Sembla el més lògic, però no és així. Si ens raspallem les dents immediatament després de menjar, el que fem és fregar l’àcid contra les dents i repartir-lo per tota la boca, provocant que el seu efecte sigui més intens i persistent. El millor és netejar-nos la boca amb aigua i esperar uns 30 minuts per raspallar-nos les dents. Així, la saliva podrà actuar per neutralitzar el pH del que hàgim menjat i disminuirà el nivell d’acidesa.
 

Abrigar-se quan es té febre. Quan tenim febre, les mans i els peus ens queden freds. La primera reacció que tenim és abrigar-nos per neutralitzar aquest fet i començar a suar. Aquesta acció, però, no ens afavoreix, perquè incrementa la temperatura del nostre cos, que és el contrari del que volem aconseguir. Hem d’optar per utilitzar roba lleugera i deixar els braços i les cames al descobert per reduir la temperatura corporal.
 

Dormir amb la tele engegada. És molt habitual quedar-nos adormits mentre veiem el nostre programa preferit a la televisió. Però, sabeu que això és perjudicial per al nostre cos i que pot acabar comportant-nos, fins i tot, una depressió? Estem dissenyats per dormir en la foscor, i la llum que emet la televisió té una longitud d’ona que dificulta la producció de la melatonina al cervell, l’hormona encarregada d’induir i mantenir el son. Si això passa, descansem malament i ens aixequem cansats. Per tant, el millor és apagar-la quan anem a dormir, o, millor encara, desterrar la televisió de l’habitació.

 

“El 70% de les dones no utilitza els sostens adequats, i 9 de cada 10 desconeix quina és la seva talla”

 

Utilitzar sabates de taló alt, o totalment planes. Les sabates de talons alts fan variar totes les posicions articulars del peu. El turmell queda més flexionat i això fa que el genoll i el maluc també es flexionin, de manera que s’incrementen les curvatures a l’esquena. També afavoreix la sobrecàrrega de l’avantpeu i ajuda a la formació de galindons, dits d’urpes o infeccions a les ungles. Les sabates baixes o planeres són preferibles, però també esdevenen perjudicials, ja que no ofereixen un bon suport a l’arc del peu ni al taló i poden ocasionar durícies, fascitis plantar o tendinitis d’Aquil·les. Els podòlegs recomanen portar sabates tancades de puntera, però que pugui acollir els dits sense comprimir-los. Respecte a les soles, haurien de ser gruixudes i, si és possible, de goma. El taló ideal està entre els 2,5 i els 4 centímetres.
 

Carregar bosses de mà grans. Una bossa de mà gran acostuma a ser sinònim d’una gran càrrega portada de forma inadequada, fet que comporta lesions d’espatlla i esquena, com tendinitis, contractures cervicals, dorsàlgies i lumbàlgies. És aconsellable portar la bossa de mà creuada o en bandolera, i que no superi el 3% del pes del nostre cos.
 

Rentar-se en excés. L’aigua trenca les barreres protectores de la pell, així que, quan ens rentem en excés amb la intenció d’evitar malalties, el que en realitat estem fent és propiciar que aquestes es propaguin perquè facilitem que bactèries, fongs, virus i altres microorganismes penetrin a la pell. Els especialistes recomanen rentar-se les mans un màxim de cinc vegades al dia, dutxar-se una única vegada al dia (inclòs el cabell) i utilitzar productes neutres i amb poc perfum.
 

Utilitzar uns sostens qualssevol. El 70% de les dones no utilitza els sostens adequats, i 9 de cada 10 desconeix quina és la seva talla. Tot això pot semblar banal, però pot tenir conseqüències perjudicials per a la salut. Uns tirants mal ajustats poden originar dolors cervico-dorsals, mals de cap i mals que s’irradien cap a l’esquena, els braços i les mans. Els cèrcols incorrectes, gairebé sempre deguts a una copa més petita que la indicada, i un ajustament inadequat són causa de callositats i pigmentacions a la pell, així com de pressions i formacions de quists, sense comptar que provoca disminució de la circulació sanguínia i limfàtica de la mama. Els sostens no han d’estrènyer (ni deixar marca), els tirants han de quedar rectes i, la part de darrera, en posició horitzontal; el pit ha de cabre dins la copa, sense plegar-se ni sobresortir, i els cèrcols s’han de recolzar sobre el tòrax, no sobre la mama.

 

 

Article publicat al número 42 de D'estil.

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment pel seu ús. Més informació aquí

Accepto
Top