0 items
El meu compte

Ioga Mudra o el poder guaridor de les pròpies mans

 

A vegades, per combatre mals quotidians com l’estrès i el cansament i gaudir d’un estat de pau i harmonia, es necessita ben poca cosa. De fet, només dues mans. Heu sentit a parlar dels mudres?

 

Quantes vegades heu pensat en la idea de compensar el vostre ritme de vida frenètic amb la pràctica de la meditació o el ioga però l’heu acabat abandonant per falta de temps? I si us diguéssim que existeixen unes tècniques orientals que, amb tan sols una preparació mínima i les vostres mans, us permetran gaudir d’aquell estat de benestar que desitgeu?

 

El goig de Ser a l’abast dels dits de les mans
 

Actualment, es practiquen nombroses formes de ioga. Algunes se centren en els efectes terapèutics sobre la ment; d’altres, en els aspectes de l’aptitud física. El Ioga Mudra, en canvi, és l’art de la utilització adequada de les mans per tal de canalitzar l’energia correctament a través del cos.

Provinent del sànscrit mud, que significa “alegria” o “gaudi”, i ra, “posar en marxa”, els mudres són les postures de mans que desenvolupen un paper central en la pràctica del ioga, ja que, sobretot quan es combinen amb asanes (postures) i pranaiama (tècniques de respiració), són capaços de completar una sessió que beneficia el tot que som: ment, cos i esperit. Protegeixen el cos contra les energies negatives i el purifiquen, i permeten que el nostre prana (energia vital) flueixi lliurement. No en va se’ls coneix com a "productors de goig".

 

Com una simple posició dels dits pot generar-nos pau i benestar o ajudar-nos a equilibrar el nostre estat d’ànim? L’explicació es troba en l’enorme quantitat de terminacions nervioses que contenen els nostres dits i que, en ser pressionades d’una manera específica, ens ajuden a connectar uns canals que permeten circular l’energia a través del nostre cos.
 

Si el propòsit essencial del Ioga Mudra consisteix a despertar el Jo Superior i l’equilibri de la nostra existència aquí, a la Terra, ens podríem preguntar: de quina manera podem unir la comprensió física i espiritual de la nostra existència en aquest pla? Segons l’ayurveda (sistema holístic de medicina que es practica a l’Índia), això és possible a través de la comprensió dels elements que creen tota la vida; és a dir, terra, aire, foc, aigua i èter, i és que a les mans, igual que als peus, s’hi reflecteixen tots els nostres punts corporals, i cada dit correspon a un d’aquests cinc elements (el dit polze representa el foc; l’índex, l’aire; el mitjà, l’èter; l’anular, la terra, i el petit, l’aigua). La combinació correcta de la unió dels dits pot provocar canvis espectaculars en el nostre cos, i si es produeix un desequilibri entre aquests cinc elements, les diferents posicions ajuden a restituir l’equilibri necessari i a desbloquejar aquells punts inharmònics.

Set mudres per a set ocasions
El millor d’aquests exercicis és que es poden realitzar en qualsevol lloc i durant qualsevol moment del dia. Simplement cal dedicar-hi uns minuts i posar-hi ganes per poder arribar a un estat de relaxació absoluta. Tot i que n’hi ha moltíssims, us expliquem els set mudres més coneguts:


Chin mudra. Per desenvolupar la calma i meditar. Cal unir el dit índex amb el dit polze i apuntar amb la resta cap endavant. Segons el missatge d’aquest mudra, Persona i Univers són una mateixa cosa. Ajuda a acceptar-nos en l’aquí i l’ara i a comprendre els estats en què pot estar l’energia. Afavoreix la relaxació i l’harmonia.

Shunya mudra. Per a la saviesa. Es realitza empenyent cap al palmell de la mà el dit mitjà usant el dit polze i deixant els altres estirats cap endavant. Conegut com “mudra del cel”, ajuda a tenir claredat mental i a alleujar problemes i dolors a les orelles.


Padme mudra. Per alleujar les penes del cor. Davant del pit, amb les mans i els dits ben estirats, s’ajunten els canells, el dit petit amb el dit petit i el polze amb el polze, formant, així, una flor de lotus amb les mans. Recomanat per a casos de patiment amorós, aquest mudra integra el cos i la ment.


Dhyana mudra. Per calmar la ment. Per realitzar-lo, situem els palmells de les mans mirant cap amunt, posem la mà dreta sobre l’esquerra, de forma horitzontal, a l’altura de l’abdomen, i fem que els dits polzes es toquin a les puntes. També anomenat “mudra del buit”, és un gest que afavoreix la meditació i la concentració, aclareix la ment i permet que tinguem un millor diàleg amb el nostre interior.


Ushas mudra. Per combatre l’estrès. Entrellacem les mans deixant el polze dret entre el polze esquerre i l’índex esquerre. Aquest “mudra de la pau” renova l’energia i desperta dos dels seus eixos més importants: la creativitat i la sexualitat.


Surya mudra. Per al sistema digestiu. Amb el dit polze, cal empènyer cap al centre de la mà el dit anular i estirar els altres dits cap endavant. Té un efecte molt potent a tot el cos, ja que ajuda a controlar el colesterol i, fins i tot, serveix per reduir el pes corporal. Calma l’ansietat i corregeix problemes d’indigestió.


Atmajali mudra. Per trobar l’harmonia i l’equilibri interiors. Només necessitem ajuntar els palmells enfront del pit. Conegut com el “mudra de l'amor”, indueix a l’estat de meditació i consciència. És el gest de reverència cap al respecte i l’amor, i crea harmonia, estabilitat, silenci i pau.

 

Article publicat al número 38 de D'estil.

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment pel seu ús. Més informació aquí

Accepto
Top