0 items
El meu compte

La idea del “crowdfunding” o del “tot és possible”

 

En temps de crisi i noves tecnologies, produir un documental, gravar un disc, escriure una novel·la o muntar un banc de temps és possible gràcies al crowdfunding, una nova via per trobar finançament gràcies a l’aportació col·lectiva.

 

Les transformacions econòmiques i tecnològiques que s’han produït al nostre món han estat tan grans que han modificat les relacions socials i el modus vivendi dels ciutadans. La fabricació seriada ja no és l’únic procediment existent per satisfer els mercats massius, sinó que podem comptar també amb les noves tecnologies, les quals han contribuït, en gran mesura, a diversificar la indústria. El món sencer s’ha convertit en un gran mercat cada vegada més interrelacionat on les comunicacions han adquirit una escala planetària. Som en un moment d’opulència comunicativa que alguns han sabut aprofitar molt bé, tant per promocionar el seu producte com per buscar finançament.
 

I és que l’àmbit de la cultura ha hagut de dependre, en la gran majoria dels casos, de les subvencions públiques o, a molt estirar, del patrocini empresarial, però ara, amb la crisi, les administracions retallen pressupostos a l’engròs i les empreses amb prou feines poden surar per sí mateixes. Calia, doncs, buscar alternatives vàlides adaptades als nous temps. El crowdfunding o micromecenatge és una forma de finançament en massa mitjançant Internet que converteix el consumidor de cultura en promotor de les obres que després admirarà. D’alguna manera, ell esdevé un dels protagonistes de l’escenari cultural del moment i, de rebot, la cultura es transforma en quelcom més proper, més delimitat, més palpable.

 

El crowdfunding o micromecenatge és una forma de finançament en massa mitjançant Internet que converteix el consumidor de cultura en promotor de les obres que després admirarà.

 

Els creadors i els mecenes moderns
 

El funcionament del micromecenatge és molt senzill: es basa en posar en contacte creadors i mecenes, com sempre s’ha fet, però a través de determinades pàgines web fetes especialment amb aquesta finalitat. El creador exposa el seu projecte i el pressuposta. A partir d’aquí, en un termini fix i delimitat, rep aportacions dels seus mecenes, que són usuaris als quals els agrada en projecte i volen formar-ne part. Els mecenes, a canvi, reben obsequis, descomptes o experiències relacionades amb el projecte pel qual han apostat, i, si finalment no es completa el finançament necessari per portar-lo a terme, les aportacions no es fan efectives.
 

La idea, importada dels Estats Units, cada cop està més arrelada al nostre país. Des que la campanya electoral de 2008 de Barack Obama va obtenir un rècord de recaptació de finançament (122 milions de dòlars) gràcies a petites aportacions de moltes persones, el fenomen no ha fet res més que créixer, i ara és una bona opció per fer realitat projectes culturals, artístics i socials que, d’altra forma, es quedarien guardats en un calaix.
 

La plataforma social de micropagament Flattr, l'aplicació de micropatrocini Kickstarter o el llocs web Lánzanos o Verkami són espais crowdfunding que ofereixen aquesta nova forma de finançament que es basa, en definitiva, en el que interessa al públic.

 

Article publicat al número 20 de D'estil.

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment pel seu ús. Més informació aquí

Accepto
Top