0 items
El meu compte

Ritucharia o equilibri estacional

 

Floreixen les flors, cauen les fulles, hivernen els animals... Però no només el nostre entorn viu els canvis d’estació, també el nostre cos, influenciat pel medi ambient extern. Canviar els nostres hàbits des de la consciència d’aquesta influència ens ajuda a mantenir un estat saludable durant tot l’any. L’Ayurveda ho descobrí ara ja fa milers d’anys: ho anomenà Ritucharia.  

 

La salut de la salut
 

Swasthyashya SwáSthya Rakshanam; és a dir, “mantenir la salut de la salut”. Aquest és el principi bàsic a partir del qual, des de temps immemorials, l’Ayurveda ha intentat de fomentar, prolongar i conservar la salut i prevenir les malalties mitjançant unes pautes alimentàries i d’estil de vida adequades. Prevenir abans que curar per a un cos, una ment i un esperit en harmonia; vet aquí l’essència de la “ciència de la vida”.
 

Per a aquest propòsit, el sistema ayurvèdic recomana un seguit de rutines sistemàtiques que asseguren una higiene adequada, l’equilibri dels tres dosha (“humors” o “aires vitals”) en el cos humà i l’harmonia interna, especialment: Dinacharia (rutines diàries), Ratricharia (rutines nocturnes) i Ritucharia (rutines estacionals).

 

“Prevenir abans que curar per a un cos, una ment i un esperit en harmonia; vet aquí l’essència de la ‘ciència de la vida’”

 

Els beneficis de viure en les estacions
 

Cada estació es vesteix d’unes característiques úniques que causen canvis directes no només en el clima del planeta, sinó també en el metabolisme del nostre cos, en tant que part de la mateixa ecologia i impregnat, com tot en l’univers, dels cinc elements bàsics, al seu torn influïts pel poder dels sis sabors dels aliments. De la mateixa manera, cada temporada ofereix una oportunitat per al rejoveniment, la desintoxicació i el desenvolupament interior.
 

Si ser conscients d’aquesta influència ens ajuda a incorporar canvis en la nostra rutina i alimentació per tal de gaudir d’una bona salut tots els mesos de l’any, ignorar-la pot desencadenar malalties d’estil de vida diverses, com l’obesitat, la diabetis, la hipertensió o el càncer, que són fruit d'una relació inadequada amb el nostre entorn. Recordem-ho: l’adaptació al canvi és clau per a la supervivència. I en això consisteix Ritucharia, paraula integrada per ritu (“temporada”) i charia (“moviment”).
 

Segons l'Ayurveda, l’any es divideix en dos períodes Ayana (“solstici”), depenent de la direcció del moviment del sol: Uttarayana (“solstici nord”) i Dakshinayana (“solstici sud”), cada un format per tres Ritus (“estacions”), de manera que un any consta de sis estacions: Shishira (hivern), Vasanta (primavera) i Grishma (estiu) en Uttarayan, i Varsha (monsó), Sharata (tardor) i Hemanta (finals de tardor) a Dakshinayana. Uns dies abans de cada canvi d’estació, tots hauríem de començar a incorporar certs canvis de rutina, començant per una neteja profunda del nostre cos, interior i exterior, a partir, principalment, de la nostra dieta, i acabant per la implantació progressiva de nous hàbits que, a la llarga, significaran una millora profunda de la nostra vida.

 

“Uns dies abans de cada canvi d’estació, tots hauríem de començar a incorporar certs canvis de rutina, començant per una neteja profunda del nostre cos, interior i exterior, a partir, principalment, de la nostra dieta, i acabant per la implantació progressiva de nous hàbits”

 

Vegem-ne un tast.
 

Varsha Ritu. En la temporada del monsó, Vata s’agreuja i el foc digestiu es debilita, de manera que s’han d’adoptar mètodes per equilibrar els doshas i millorar l’activitat digestiva. S’han d’ingerir aliments fàcils d’assimilar (llegums, suc de carn, sopes), prendre massatges amb oli i banys de forma regular i evitar dormir durant el dia.
 

Hemanta i Shishira Ritu. Durant l'hivern, l'activitat digestiva s’enforteix i cal aprofitar per reforçar els teixits corporals. Es recomana ingerir aliments calents, oliosos, agres, dolços i salats, preferentment barrejats amb arròs (farina de blat, productes lactis, sucre bru, blat de moro i olis comestibles), i beure molt, sobretot aigua calenta. S’ha de mantenir el cos calent amb roba de llana i exercicis físics.
 

Grishma Ritu. A l’estiu, s’hauria d'augmentar la ingesta de líquids per evitar la deshidratació i evitar els aliments picants, àcids i salats (es pot prendre arròs bullit amb carn, farina de blat de moro i mató). S'han d'evitar l'excés d'exercici i els raigs solars nocius, i cal emprar roba lleugera per mantenir la temperatura del cos fresca.
 

Vasanta Ritu. A la primavera, l'augment de Kapha és liquat per la calor del sol, que disminueix l’activitat digestiva, cosa que pot causar malalties diverses. Convé evitar els aliments àcids, dolços, freds, greixosos i difícils de digerir, i potenciar la ingesta d’ordi, mel, blat, carn rostida, suc de mango, arròs i verdures amargues. S'ha d'evitar dormir durant el dia, així com els exercicis vigorosos. Els massatges amb oli poden ser beneficiosos.
 

Sharada Ritu. Després de la temporada freda, la sobtada exposició a la llum solar agreuja pita. Cal consumir aliments fàcilment digeribles, com ara arròs, ordi, blat, col, formatge, llet i mel. Convé fer banys d'aigua calenta i evitar l'exposició prolongada al sol i al vent calent.
 

Diuen que ja ha arribat la tardor... Nàmaste.

 

Article publicat al número 39 de D'estil.

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment pel seu ús. Més informació aquí

Accepto
Top