0 items
El meu compte

Smoothies per un tub!

 

Introduir-se en el món dels sucs, els liquats, els batuts i els smoothies és una de les últimes tendències pel que fa a la cerca del benestar, la prevenció i la salut. Ara bé, quines són les diferencies entre aquests preparats? Te les mostrem i t’introduïm en l’univers d’un dels darrers anglicanismes més usats en dietètica i nutrició: els smoothies.

 

Què és què?
 

Trobar la diferència entre un suc, un liquat, un batut i un smoothie és molt senzill: tot dependrà dels ingredients emprats per a la seva preparació, els aparells que s’utilitzin per elaborar-los i la textura final aconseguida.

En el cas dels sucs o liquats, l’aliment predominant és líquid (ja sigui llet, batut de soja, fruita, aigua...) combinat amb altres fruites o verdures i barrejats amb una liquadora, de tal manera que tots els ingredients queden ben integrats en la mescla. En canvi, quan parlem de batuts o d’smoothies, la part predominant és sòlida, de manera que adopten una textura més espessa que els sucs o els liquats perquè la seva base es fa a partir de fruita, gelat o iogurt.

 

Smooquè?
 

La paraula smoothie prové de l’anglès smooth, que significa “suau”, i es defineix com una beguda cremosa sense alcohol, preparada a base de trossets de fruita i verdures crues, sucs de fruita concentrats o congelats i mesclats amb productes làctics, gel o gelat.

Tot i que aquesta preparació ja es feia des de principis del segle XX a l’Amèrica Llatina, on es batien i barrejaven fruites consumides d'aquesta manera, no va ser fins l’any 1930 que es va usar la paraula smoothie per descriure aquest tipus de beguda. En aquell moment van arribar als Estats Units i es van posar de moda trenta anys més tard amb el boom de les begudes light i energètiques.

Gràcies a això, van començar a produir-se i a comercialitzar-se a través de botigues especialitzades en productes naturals, i també en punts de venda de gelats. Els smoothies eren entesos, principalment, com unes begudes refrescants però amb una base energètica i vitamínica que substituïa les begudes artificials o els refrescos.

 

A mesura que anà creixent la demanda de productes naturals de la mà de consumidors preocupats per la seva salut, els smoothies es van anar comercialitzant envasats, i, a finals de la dècada de 1960, Steve Kuhnau, amoïnat pels problemes al·lèrgics i de tensió arterial que patia, va començar a preparar batuts casolans amb una gran varietat de fruites, proteïnes i nutrients. Anys després, concretament el 1973, en notar una gran millora en la seva salut, va decidir obrir una botiga d'aliments saludables en la qual venia els seus batuts. La va anomenar Smoothie King.

Avui, els smoothies tornen a revifar un cop més, i arriben a casa nostra amb una força devastadora. S’han obert comerços especialitzats, se’n preparen a cafès, granges i gelateries i són moltes les persones que, a diari, inventen noves receptes i les comparteixen a la xarxa.

 

Bonics per fora i bons per dins

A més de vistosos i apetitosos, els smoothies tenen unes propietats i uns beneficis molt amplis, perquè, en funció dels ingredients que continguin, esdevenen una gran font de vitamines, minerals i fibra, nutrients essencials per al bon funcionament del cos. Són l’excusa perfecta per disminuir la dosi diària de cafeïna i arribar a assolir uns nivells òptims d’energia de manera natural.

I és que, amb les begudes a base de verdures i fruites com aquesta, podem aconseguir, en primer lloc, restablir l’equilibri entre el pH àcid i l’alcalí prevenint malalties i guarint problemes de salut. A més, purifiquen la sang per la seva gran aportació de vitamines, enzims i clorofil·la, i netegen l’aparell digestiu i el còlon tot ajudant-nos a eliminar toxines de la mà de les fibres que contenen.

Justament per les seves propietats, també són una opció ideal per tenir en compte com a alternativa per prendre entre hores en lloc d’altres aliments que contenen farines, sucres o productes processats, especialment (però no només) si es vol perdre pes. Certament, són una opció molt saludable i fàcil de personalitzar que accepten fins i tot fruits secs per a persones que necessiten realitzar un esforç físic important. I no cal dir que es poden prendre a qualsevol edat, des dels més petits fins als més grans, perquè aporten nutrients essencials per a cada etapa vital.

 

Anem per feina. 5 passos i llestos!
 

Escull la fruita. Com a mínim, dues de diferents, fresques o congelades, però pelades i tallades a trossos: poma, plàtan, pera, kiwi, pinya, mango... I, si vols que sigui més saludable encara, aposta pel verd afegint-hi vegetals, com ara espinacs o ruca.

Escull una base. En faràs prou amb un o dos gots de líquid, com ara llet, batuts vegetals (de soja, d’arròs, d’ametlles, de civada...), suc de fruites, llet de coco, te fred o aigua. Vigila, perquè, quant més líquid tingui la fruita que hagis escollit, menys n’hauràs de posar.

Afegeix algun espessidor a la mescla. Serà el responsable d’atorgar la textura cremosa a l’smoothie. Estem parlant de iogurt, quefir, gelat...

Ensucra i aromatitza. Ho pots fer amb estèvia, mel, sucre de canya, espècies (com la canyella o la vainilla), herbes (com fulles de menta picades) o fruites dolces al gust.


Culmina l’“obra” amb algun “superaliment”. El pol·len, l’ espirulina, les baies de goji, la chía, el lli o el cacau pur en pols aportaran a la mescla més nutrients beneficiosos per a la salut.

 

Tingues una batedora de vas a mà
 

Per fer smoothies, l’aparell més recomanable és la batedora de vas, com recomanable és també que tingui una potència mínima de 1.000 Watts, una velocitat de rotació elevada i un sistema de fulles eficaç. Així s’obtindran smoothies més suaus i gustosos.

Per a una bona utilització, és preferible regular-la primer a baixa velocitat, de manera que el gel i els ingredients líquids s’integrin homogèniament sense permetre la incorporació d’aire, que donaria més volum però menys consistència a la mescla. Llavors anirem augmentant progressivament la velocitat per barrejar bé tots els seus ingredients.

 

La recepta

Us proposem un seguit d’ingredients per elaborar un smoothie de fruites ric en vitamines i fibra que contribueix a eliminar greixos, reduir el colesterol, detoxificar l’organisme i estimular-lo. Bon profit!
 

  • 2 grapats de maduixes
  • 1 plàtan
  • 1 ramell gros de fulles de coriandre
  • 250 ml. d’aigua de coco
  • Una mica d’aigua (si us cal)

 

El context ho és tot

El nostre humor i la nostra capacitat d’atenció varien al llarg del dia. Per això, si de veritat volem entendre un disc, hem d'intentar encaixar-lo en diversos moments de la nostra vida: al matí en aixecar-nos o a última hora de la nit, conduint o estant al llit amb cascs, en un dia de pluja mentre ens tapem amb una manta o gaudint del sol estiuenc en un parc... La música pot sonar totalment diferent segons el context en què ens trobem.

Tots aquests consells, i d’altres, com escoltar discos en viu, remescles i versions d’altres artistes o deixar reposar els CD per poder formar-te una opinió real sobre ells, ens ajudaran a cultivar el gaudi musical, així que... música, mestre!

 

Text: Laura Margall, nutricionista.

Article publicat al número 36 de D'estil.

Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment pel seu ús. Més informació aquí

Accepto
Top