0 items
El meu compte

Tren del Ciment: un viatge enrere en el temps

Fa més de 100 anys que funciona, era el ferrocarril amb la via més estreta de tot l’Estat i ara s’ha reconvertit en un reclam turístic que permet gaudir del paisatge de l’Alt Llobregat i rememorar el seu passat industrial.

És el Tren del Ciment, popularment conegut com el Carrilet, una línia que històricament unia l'antiga fàbrica de ciment Asland, de Castellar de n'Hug, amb Guardiola de Berguedà, des d'on partia la línia del ferrocarril de via estreta cap a Berga i Manresa. Inicialment, servia per proveir de carbó l’esmentada fàbrica i per distribuir el producte acabat cap a altres contrades, i, posteriorment, va prestar servei públic de viatgers. Sens dubte, per a aquesta part de la comarca del Bergadà, representava ni més ni menys que una important font de riquesa, de comunicació i, en definitiva, de millor qualitat vida.

 

“Inicialment, servia per proveir de carbó l’esmentada fàbrica i per distribuir el producte acabat cap a altres contrades, i, posteriorment, va prestar servei públic de viatgers”

 

La longitud total del trajecte era d’11.495,27 metres, amb 73 corbes (37 a la dreta i 36 a l’esquerra). Des del mes de juliol de 2005, el darrer tram del Tren del Ciment s’explota turísticament. Amb un recorregut de 3,5 quilòmetres, va des de l’antiga estació de la Pobla-Apartador fins al Clot del Moro, passant per la Pobla centre i els Jardins Artigas. Són quatre parades que es fan en un trajecte aproximat de 20 minuts gràcies una locomotora dièsel amb quatre cotxes que tenen una capacitat per a 25 viatgers cadascun.

 

“Amb un recorregut de 3,5 quilòmetres, va des de l’antiga estació de la Pobla-Apartador fins al Clot del Moro, passant per la Pobla centre i els Jardins Artigas”

 

Primera fàbrica de ciment pòrtland de Catalunya: l’inici d’una gran transformació

La Revolució Industrial a l’Alt Berguedà de finals del segle XIX i principis del segle XX va comportar l’arribada de la primera fàbrica de ciment pòrtland de Catalunya, coneguda amb el nom d’Asland, fundada l’any 1901 per Eusebi Güell i Bacigalupi. El lloc escollit per enclavar-la va ser el Clot del Moro, a Castellar de n’Hug, una zona que, malgrat ser aïllada i presentar vertaderes dificultats de transport, era privilegiada per la qualitat de la pedra de roca calcària que oferia, per la proximitat vers el riu Llobregat i pel carbó de les mines del Catllaràs, a la Pobla de Lillet.
Durant els primers anys de funcionament de la fàbrica de ciment Asland, el transport dels sacs de ciment es feia amb tracció animal i amb el locomòbil, un tren de carretera, que va servir per transportar maquinària i materials. Fou a partir de 1908 que el Carrilet va fer el seu primer viatge per portar el rei Alfons XIII i la seva comitiva fins a la fàbrica. Anys més tard, a partir de l’1 d’agost de 1914, el tren va ampliar la seva funció de ferrocarril industrial per passar a transportar també passatgers, un fet cabdal que va millorar la qualitat de vida dels habitants de la zona.
El servei de viatgers era d’un vagó acoblat al tren de mercaderies. De pujada, se solien veure dos vagons de carbó, dos de buits i el de passatgers. De baixada, quatre vagons de ciment i el de viatgers. Aquesta era l’estampa habitual, que es repetia entre dos i quatre vegades al dia, depenent de l’any i de l’època (a l’estiu era quan es feien més viatges).

Entre Castellar i la Pobla hi circulaven més trens que a la resta de la línia, fet que es devia a la necessitat de transportar carbó i personal, i la durada mitjana del trajecte des de l’estació de Guardiola fins a la Pobla era d’uns 50 minuts.
El 14 d’octubre de 1963, el Carrilet va fer el seu darrer viatge des de Guardiola de Berguedà fins a Castellar de n’Hug; uns anys després, el 1975, la fàbrica Asland va tancar les seves portes. No va ser fins gairebé 30 anys després, el 2002, que aquest espai tan característic es va convertir en l’actual Museu del Ciment, on, a través del centre d’interpretació i del recorregut per la fàbrica, el visitant pot descobrir la història d’aquest edifici modernista i emblemàtic del segle XX.

Quatre parades, quatre descobriments

El Tren del Ciment, propietat dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, fa quatre parades que són tot un descobriment. Enguany, està obert a tots els usuaris des del dissabte 19 de març fins al diumenge 13 de novembre.
 

Primera parada: la Pobla de Lillet.

Aquí comença el recorregut actual del Tren del Ciment, i és aquí també on es pot visitar l’exposició Ferrocarrils secundaris, industrials i turístics a la vall del Llobregat, on es troben els elements més representatius de l’època dels carrilets i dels trens miners i industrials de la vall.
 

Segona parada: la Pobla centre.

El Pont Vell, el més antic que creua el riu Llobregat, que es va començar a construir a mitjan segle XIV; el nucli antic, farcit de carrers estrets i empedrats, petites places i passos per sora les cases que condueixen a racons inimaginables; l’església de Santa Maria del Lillet; el monestir romànic de Santa Maria del Lillet, construït al segle IX; el castell dels senyors de Lillet; la rotonda de Sant Miquel, i la Serra de Catllaràs, on es troba el santuari de Falgars, són alguns dels punts de més interès que es poden veure en aquesta parada.
 

Tercera parada: els Jardins Artigas.

Dissenyats per Antoni Gaudí a principis del segle XX, es tracta de l'únic parc humit que creà l’arquitecte modernista, travessat pel riu Llobregat. De tipus naturalista, de ben segur que és la seva obra més desconeguda, però no per això menys fascinant, ja que amaga un munt de racons magnífics, com la gruta, el berenador, el pont d’art coix i l’àliga o la pèrgola i el lleó. En aquest espai, natura i arquitectura es fusionen com si fossin una sola cosa. Gaudí el va fer com a mostra d’agraïment per l’hospitalitat de la família Artigas mentre construïa el Xalet de Catllaràs, a la Pobla, la colònia d’habitatges per als treballadors i enginyers de les mines que li encarregà Eusebi Güell.

 

“Els Jardins Artigas són l'únic parc humit que creà l’arquitecte modernista. De tipus naturalista, de ben segur que són la seva obra més desconeguda, però no per això menys fascinant”

 

Quarta parada: el Museu de Ciment Asland.

És, de fet, l’antiga fàbrica de ciment Asland, situada al paratge del Clot del Moro, al municipi de Castellar de n’Hug, la qual va tancar les seves portes el 1975. L’edifici modernista, dissenyat, segons sembla, per Rafael Gustavino i inaugurat el 1904, amb voltes catalanes i estructures de ferro forjat, ja és, per sí sol, una meravella. Però la visita al Museu, que és una de les seus del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, és molt més que això: a més d’haver esdevingut un gran centre d’interpretació, permet fer un fascinant recorregut per les galeries i els grans espais industrials que resten de l’antiga fàbrica, que ha estat un dels conjunts fabrils més increïbles de la industrialització catalana. La visita a aquest espai permet entendre, en viu i en directe, quin era el seu procés productiu i què va significar la descoberta del ciment pòrtland, així com adonar-se de la duresa de l’activitat cimentera en el context de l’època.

 

“El Museu del Ciment Asland, a més d’haver esdevingut un gran centre d’interpretació, permet fer un fascinant recorregut per les galeries i els grans espais industrials que resten de l’antiga fàbrica”

 

El ferrocarril amb la via més estreta
El Carrilet va ser el més petit dels ferrocarrils d'ús públic que tingué l'Estat espanyol. La seva amplada de via tenia 60 centímetres, i la major part del traçat discorria al costat de la carretera. De fet, quan va deixar de funcionar el tren, es va aprofitar l’esplanada per ampliar-la.

 

Amb la col·laboració dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i el Museu del Ciment.

Article publicat al número 38 de D'estil.

Situació
data-picto="/FitxersWeb/67923/point-racons.png" >
Tornar al llistat

Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per realitzar l'anàlisi de la navegació dels usuaris i millorar els nostres serveis. Si continua navegant, està donant el seu consentiment pel seu ús. Més informació aquí

Accepto
Top